Olin 4 päivää kalligrafiakurssilla Joutsenon opistossa. Aiemmin olin käynyt vain muutamalla Sinellin kurssilla, mutta esimerkiksi aito mustekynä oli minulle täysin uusi tuttavuus. Kurssi oli aivan ihana, kiitos loistavan opettajan, Annikki Rigendingerin. Kurssi ei niinkään keskittynyt yksittäisten fonttien sivukaupalla jäljentämiseen, vaan fonteilla alettiin heti leikkiä ja tehdä pieniä taideteoksia eri tekniikoilla.

I spent four days in a calligraphy course in Joutseno. I've haven't done almost any calligraphy before, only a couple of courses in a crafts store Sinelli. E.g. real ink with nibs was totally new for me. I really enjoyed about the course, thanks to the great teacher, Annikki Rigendinger. We didn't do so much traditional font copying but started to play with fonts and make small artworks with different techniques.

1682823.jpg

Kurssin tuotokset koottiin kirjaksi. Löysin hienon omenapuun karahkan, josta tuli persoonallinen kahva kirjalle. :) Sivut ovat puolikkaan A4:n kokoisia.

We put the artwork together as a book. I made a handle to the book from an apple tree branch. :) The pages are half of A4 (about half letter) sized.

1682803.jpg

Kaikkea ei tehty valmiilla materiaaleilla, vaan teimme itse tällaiset purkkikynät. Näillä voi kirjoittaa ihanan leveää jälkeä sekä ihan ohutta.

We made this kind of pens from cans. This are cool: you can write both wide and very thin text with these.

1682805.jpg

Fonttina kurssilla käytettiin pääasiassa Lapidar antiquaa. Se oli mukavan simppeli: pelkkiä isoja kirjaimia. Lyhyen harjoituksen jälkeen alettiinkin kirjoitella kirjaimia päällekkäin, limittäin, mutkille jne. Tämä yllä oleva on yksi suosikkin, tosi hauskan näköinen juttu. Enpä ihmettelisi, jos tutut saisivat tällä tekniikalla tehtyjä juttuja lahjoiksi lähiaikoina. ;)

The main font we used was Lapidar antiqua. It was nice and simple: only capital letters. After a short exercise we started to write letters one upon another, overlappin and curving. This work up is one of my favorite. I'm pretty sure I'm going to make some more with this tehcnique. :)

1682808.jpg

Tässä yllä olevassa musteena on käytetty vedellä lantrattua peiteväriä. Sitä laitettiin musteen tavoin hiusterälle. Eipä tarvitse hankkia eri värisiä musteita, kun näin saa sekoittamalla mitä tahansa väriä!

Up here I used gouache as ink. It was put to nib just like normal ink. This was a nice trick - now I don't have to buy ink in different colors.

1682807.jpg

Yksi hauska tapa leikkiä fonteilla.
One funny way to play with fonts.

1682810.jpg

Vettäkin voi käyttää, kun alla oleva muste on vesiliukoista. Tämä sivu näyttää melkein puulta.
Water can be used also, when the ink is watersoluble. This page looks almost like wood.

 

1682820.jpg

Leimailusta tuttuja tekniikoita käytetään täälläkin: ensin vedetään paperille maskiaineella tai kumiliimalla ne kohdat, joita ei haluta värittää. Aineen kuivumisen jälkeen voi päälle maalata. Tässä on käytetty petsiä, jonka levitin leveällä lastulla. Tämä on varmastikin toinen suosikkitekniikoistani!

Up here is something that I know from stamping: first you use mask or rubber gum to cover places you want to have white. After drying wou can paint on. Here I used a wide wooden chip to smear stain.

1682813.jpg

Toisena fonttina harjoiteltiin Merian-Fraktuuraa. Eipä oikein meikäläisen kynä meinannut taipua noihin kiemuroihin, mutta harjoitus tekee mestarin, luulisin.

We also practiced font Merian-Fraktur. This felt really hard, but you have to practice to be master, I think.

1682811.jpg

Tässä vielä yksi suosikeistani: neliöiden sisällä olevat pisteet ovat lehtikultaa. Ripaus arvokkuutta siis tähänkin. Kaiken kaikkiaan neljä päivää menivät tosi nopeasti ja nautin joka ikinen päivä. Toivottavasti kurssi järjestetään myös ensi kesänä, osallistun varmasti, jos vain aikatauluihin mahtuu!

Here one more of my favorites: the dots inside the rectangles are from gold leaf. I really enjoyed the course and hope, that there will be one next summer, too. I'd like to participate in it, if possible!